Mijn lessen

We gaan oefenen zonder te bereiken. Door het creëren van ruimte  zoekt het lichaam zijn eigen balans. We gaan op zoek naar een balans tussen beweging en rust, tussen spanning en ontspanning. We onderzoeken waar je weerstand ervaart en hoe je die kunt laten zijn. Je ervaart de eenheid van lichaam en geest met adem en beweging als belangrijke schakels.

In mijn lessen wordt aandacht besteed aan het soepel houden en maken van gewrichten, in de gewrichten zitten vaak de blokkades van de energiebanen. Verder kunnen we d.m.v. de adem steeds meer tot ontspanning komen. Een ontspannen spier is een lange spier, dus hierdoor zal er dan steeds meer ruimte ontstaan voor bewegen.

We beginnen met kleine oefeningen in aandacht, om te leren voelen in ons lichaam en worden daardoor bewuster.  We gaan eerst ontspannen om vanuit die ontspanning weer op een goede manier kracht op te bouwen en niet vanuit je al opgebouwde spanning. Hierdoor kunnen bepaalde delen van het lichaam in beweging gezet worden, terwijl we  de rest ontspannen kunnen  laten. Het gaat niet om bereiken, maar het gaat erom binnen je eigen grenzen meer ruimte en kracht te vinden. We werken langzaam naar voor jou verantwoorde houdingen en we  leren goed te aarden in oefeningen en in stilzitten.
Ik probeer hierbij ook kleine oefeningen aan te geven die in de dagelijkse bewegingen toegepast kunnen worden waardoor je meer rust creëert in lichaam en geest.

Er wordt geoefend volgens de  Critical Alignment Yoga (en/of Therapy) methode, waarbij we gebruik maken van tools om meer tot de kern van de verbindingen van je lichaam te komen. Door bijvoorbeeld op een stripje te gaan liggen met je bovenrug, maak je weer contact met je bovenrug en lossen blokkades na verloop van tijd op. Je leert weer te voelen en te bewegen in de verbindingen  van je skelet (houdingsspieren) en je word je weer bewust van de bewegingsketens, waardoor je door vrije doorgifte van beweging weer in de kracht van je middenlijn komt en daardoor lichter en meer ontspannen kunt bewegen en je energiebanen de ruimte krijgen.

Door mijn kennis van Critical Alignment Therapie kan deze therapeutische yogavorm ook verlichting bieden, voor chronische rug- schouderklachten en RSI e.d., die vaak door Critacal Alignment Yoga al enorme verlichting vinden. Ook kunnen hernia, discopathie, scoliose whiplash, osteoporose e.a. verlicht en verbeterd worden. Het is echter niet zo dat ik de behandelaar ben, ik geef slechts handvatten en oefeningen, waardoor je houding verbeterd en je je eigen behandelaar wordt.

Ik ben tevens bevoegd de methode van van Dixhoorn (hartcoherentie/ademtherapie) uit te dragen . Deze methode wordt vaak ingezet bij overmatig stress, burn out en ziekenhuizen passen dit toe bij hartpatienten. Daarnaast heb ik bij Samsara de energieleer eigen gemaakt door te werken vanuit je energiebanen/meridianen samen met de elementen aarde, metaal, water, hout en vuur.

Het mooiste vind ik het om alles te combineren, waardoor het één met het ander versterkt wordt en de ervaring intenser maakt. Op een stripje een van dixhoorn ademoefening combineren is maar 1 van de vele mooie mogelijkheden.

Als je interesse hebt kun je contact opnemen voor meer details en mogelijkheden.

Door het oefenen met respect voor je eigen lichaamsgrenzen is er geen risico op blessures. Bij gezondheidsproblemen en fysieke beperkingen wil ik graag op de hoogte gebracht worden, zodat ik daar in mijn begeleiding rekening mee kan houden. Ik raad je altijd aan je arts op de hoogte te stellen van je klachten.